Det vil pågå anleggsvirskomhet og kjøring med lastebiler ved bane-enden RW12 i en del månder framover ifm uttak av masse fra en gammel søppel-dump. Dette vil ikke påvirke driften av flyplassen, men unngå å fly svært lavt over baneenden. Tallet «12» like etter TWY D er et bra siktepunkt for normale landinger.
Det innføres RMZ/TMZ (Radio- and Transponder Mandatory Zone) i G-luft i Kjeller området (119.10) og i Oslo området (122.00) fra 01.05.2024. Driftshåndboken for Kjeller er derfor oppdatert, med blant annet følgende endringer: Anbefalt innflyging til Kjeller-Zone er hevet fra 1800 til 2000 fot for å gi bedre klaring til terreng, og anbefalt utflyging er hevet […]
Avinor har bestemt at luftsportsområdene skal fjernes og erstattes av fareområder, og dette skal gjelde fra i morgen 21.3.24. De nye fareområdene rundt Kjeller gjelder fra bunn i TMA og opp til 6000 fot. Bruken av områdene er som for de gamle luftsportsområdene men Oslo APP ønsker at vi bruker END-nummeret ved forespørsler da bokstavkodene […]
Avinor jobber med endringer av luftrommet på Østlandet, inklusive endringer av luftsportsområdene, og KAS har gitt innspill til denne prosessen som forhåpentlig blir ferdig til neste sesong. Inntil dette er på plass minner vi om nåværende beste praksis: Luftsportsområdene nærmest Kjeller strekker seg fra bakken, gjennom G-luftrom opp til 3500 fot i område C2, F […]